Nyilvános konzultációk
REACH rendelet |
Különös aggodalomra okot adó anyagok (SVHC) azonosítása
|
A jobbra megadott linkekre kattintva megnyíló oldal táblázatának utolsó oszlopában látható ’Details’, majd a ’Give Comments’ feliratra kattintva tehető észrevétel. |
Határidő: augusztus 11. |
Korlátozási javaslatok
|
Határidő: december 18. |
||
CLP rendelet
|
Harmonizált osztályozás és címkézés (CLH)
|
Határidő: július 25.
Határidő: augusztus 15.
Határidő: augusztus 18.
Határidő: augusztus 22.
Határidő: szeptember 5.
Határidő: szeptember 12.
|
Általános hírek
Az Európai Unió vegyiparának megerősítése
Az Európai Bizottság 2025. július 8-án bemutatott egy új cselekvési tervet, amelynek célja, hogy fellendítse az európai vegyipart, és egyúttal fenntarthatóbbá, innovatívabbá is tegye azt. Az ágazat jelenleg komoly kihívásokkal néz szembe: a magas energiaárak, a globális verseny erősödése és a gyenge kereslet nehezítik a működését. A Bizottság ezért átfogó intézkedéseket javasol, amelyek egyszerre segítik a versenyképesség növelését és a környezetvédelmi célok elérését.
A cselekvési tervet a kapcsolódó uniós jogszabályok további észszerűsítése és egyszerűsítése érdekében egy, a vegyi anyagokra vonatkozó „egyszerűsítési jogszabálycsomag” (simplification omnibus), továbbá az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) irányításának és pénzügyi fenntarthatóságának megerősítésére irányuló rendeletjavaslat, az úgynevezett ECHA alaprendelet is kíséri.
Az európai vegyipari cselekvési terv az EU versenyképességét célzó stratégiák, például a „Versenyképességi iránytűn” és a „Tisztaipar megállapodáson” alapul, míg az egyszerűsítési csomag a Bizottság azon kötelezettségvállalásának tesz eleget, hogy egyszerűsítse az uniós jogszabályokat és csökkentse az adminisztratív terheket, ezzel is elősegítve a vállalkozásokat az innovációban és a növekedésben.
A cselekvési terv a következő főbb intézkedéseket javasolja:
- Rugalmasság és egyenlő versenyfeltételek: A tervek szerint létrejön egy új szövetség, a Critical Chemical Alliance, amely az iparág szereplőivel és a tagállamokkal együttműködve azonosítja azokat a kulcsfontosságú vegyipari üzemeket, amelyek támogatásra szorulnak. A cél az, hogy elkerüljék a stratégiailag fontos gyártókapacitások megszűnését, és csökkentsék az EU függőségét a külső – sokszor bizonytalan – szállítói láncoktól. A Bizottság emellett gyors piacvédelmi beavatkozásokat is kilátásba helyez a tisztességtelen verseny visszaszorítására, és szigorúbban követi majd a vegyi anyagok importját. A szövetség összehangolja továbbá a beruházási prioritásokat, koordinálja az uniós és nemzeti projekteket, és támogatja az EU kritikus termelési helyszíneit, az innováció és a regionális növekedés fellendítése érdekében.
- Megfizethető energia és dekarbonizáció: A Bizottság a lehető leggyorsabban végrehajtja a megfizethető energiára vonatkozó cselekvési tervet a magas energia- és alapanyagköltségek csökkentésének elősegítése érdekében. A terv a megújuló energiaforrások támogatása mellett ösztönzi a tiszta szénforrások, például a biomassza és a hulladék használatát is.
- Vezető piacok és innováció: A terv részeként az EU szeretné elősegíteni a környezetbarát vegyi anyagok iránti kereslet növekedését is. Ennek érdekében adókedvezményekkel és más ösztönzőkkel támogatnák a „tiszta” vegyipari termékek piacát. Készül egy új uniós szabályozás is, amely meghatározza majd a fenntarthatóság szempontjait, és így irányt mutat a zöld beruházások számára. A biogazdaság és a körforgásos gazdaság támogatása szintén fontos eleme a csomagnak: cél az újrahasznosítás erősítése és a fosszilis alapú nyersanyagok kiváltása bioalapú vagy újrahasznosított alternatívákkal. A Bizottság innovációs központokat is létrehoz, amelyek kifejezetten a biztonságosabb és fenntarthatóbb vegyi anyagok fejlesztését támogatják. Ezek a központok kutatásokat koordinálnak majd, és uniós forrásokat – például a Horizon Europe program keretében – is biztosítanak az új anyagok kifejlesztéséhez.
- Intézkedések a per- és polifluoralkil anyagokról (PFAS): A cselekvési terv megerősíti a Bizottság azon kötelezettségvállalását, hogy tudományosan megalapozott döntés révén minimalizálja az „örök vegyi anyagoknak” is nevezett PFAS-kibocsátást, miközben – szigorú feltételek mellett – továbbra is biztosított maradna a kritikus alkalmazási területeken történő használatuk, amennyiben nem állnak rendelkezésre veszélytelenebb alternatívák.
Egyszerűsítési jogszabálycsomag (Simplification omnibus)
Az EU versenyképességének fokozására irányuló jogszabálycsomag az adminisztratív terhek és jogszabályi megfelelési költségek csökkentésére irányul, miközben továbbra is biztosítani kívánja az emberi egészség és a környezet védelmét. A csomag többek között egyszerűsíti a veszélyes anyagok címkézésére vonatkozó szabályokat, egyértelműsíti a kozmetikumokra vonatkozó előírásokat, és megkönnyíti a termésnövelő anyagok nyilvántartásba vételét.
ECHA alaprendelet
Az ECHA alaprendeletének tervezete szerint az Ügynökséget fel kell ruházni azokkal az erőforrásokkal és strukturális kiigazításokkal, amelyek feltétlenül szükségesek növekvő feladatainak ellátásához. Ez utóbbiak immár több uniós jogszabály szerinti felelősségi köröket is magukban foglalnak: a veszélyességi osztályozást és címkézést, a biocid termékeket, a vegyi anyagok behozatalát és kivitelét, a hulladékgazdálkodást és a vízszabályozást is.
A fentiekhez kapcsolódó jogalkotási folyamatok követik az EU-s rendes jogalkotási eljárást, amelynek során az Európai Bizottság által előterjesztett jogszabályjavaslatokat a következő időszakban az Európai Unió Tanácsa és az Európai Parlament is tárgyalja, és esetlegesen módosíthatja majd. Ha a két intézmény nem tud megegyezni, egy egyeztetőbizottság próbál majd kompromisszumos megoldást találni.
További információk:
A vegyipari csomagról szóló angol nyelvű rövid tájékoztató
A vegyiparra vonatkozó jogszabálycsomagra irányuló javaslat
Forrás: Európai Bizottság
Újabb frissítésen esett át a IUCLID program
A többek között az ECHA felé történő adatszolgáltatási kötelezettségek teljesítésére szolgáló IUCLID program legújabb verziója elsősorban formátumbeli változtatásokat vezet be a felhasználók, pontosabban az olyan újabb felhasználói csoportok számára, amelyeknek például a mikroműanyagok felhasználásának az 1907/2006/EK (REACH) rendelet szerinti korlátozása alapján van jelentési kötelezettségük az ECHA-hoz (XVII. melléklet 78. bejegyzés). A IUCLID emellett áttekinthetőbbé vált, és a beépített ellenőrző segédprogram (Validation assistant) is új funkciókkal egészült ki, hogy a felhasználók még gyorsabban azonosíthassák az őket érintő információs követelményeket. Ez a legutóbbi verzió tartalmazza továbbá a felhasználói felület szükséges javításait, és más nélkülözhetetlen informatikai módosításokat is.
Az ECHA a IUCLID programot felhőszolgáltatásként biztosítja, ahol gondoskodhat a frissítésekről és a kapcsolódó adatmigrációról a cégek számára.
További információk:
A mikroműanyagok korlátozásához kapcsolódó jelentéstételi követelmények [PDF][EN]
Forrás: ECHA
REACH
Az N,N-dimetil-acetamid (DMAC) és az 1-etilpirrolidin-2-on (NEP) korlátozása
Június 2-án kihirdetésre került az Európai Unió Hivatalos Lapjában az REACH rendelet XVII. mellékletét módosító (EU) 2025/1090 rendelet, amely az N,N-dimetil-acetamidra (DMAC) és az 1-etilpirrolidin-2-onra (NEP) vonatkozó, 80. és 81. bejegyzéssel bővíti az uniós korlátozások listáját.
A DMAC (EC 204-826-4) és a NEP (EC 220-250-6) ipari oldószerek, amelyek közül a DMAC-ot leggyakrabban műszálakhoz és vezetékek bevonatához használják fel, míg a NEP-et például tisztítószerekhez, kötőanyagokhoz vagy víztisztító vegyszerekhez.
A korlátozások koncentrációs, valamint a belélegzésre és a bőrrel való érintkezésre vonatkozó expozíciós határértékeket határoznak meg, az anyagokkal rendszeresen kapcsolatba kerülő munkavállalók védelmében.
Az előírt korlátozásokat 2026. december 23-tól kell alkalmazni, de a DMAC műszál-előállítás során oldószerként való felhasználás, és az ilyen célból történő forgalomba hozatal tekintetében hosszabb, 4 éves átmeneti időszakot irányoznak elő, 2029. június 23-ig.
További információk:
Három anyaggal bővült a Jelöltlista
A Különös aggodalomra okot adó anyagok jelöltlistája (más néven Jelöltlista vagy SVHC anyagok listája) 250 olyan anyagot és anyagcsoportot tartalmaz, amelyek károsak az emberi egészségre vagy a környezetre. Az alábbi táblázat a legutóbb a Jelöltlistára felkerült anyagokat, azok azonosítóit, a felvételük okát jelentő veszélyes tulajdonságaikat és legjellemzőbb felhasználásaikat tünteti fel:
Anyag neve |
ECIszám |
CASIszám |
Felvétel oka |
Felhasználási példák |
1,1,1,3,5,5,5-heptamethyl-3-[(trimethylsilyl)oxy]trisiloxane |
241-867-7 |
17928-28-8 |
Nagyon perzisztens és nagyon bioakkumulatív, vPvB (57. cikk e) pontja alapján) |
Laboratóriumi reagensként, kozmetikumokban és testápolási termékekben, valamint parfümökben és illatanyagokban használják.
|
Decamethyltetrasiloxane |
205-491-7 |
141-62-8 |
Nagyon perzisztens és nagyon bioakkumulatív, vPvB (57. cikk e) pontja alapján) |
Kozmetikumokban és testápolási termékekben, kenőanyagokban és zsírokban, valamint autóápolási termékekben használják.
|
Tetra(sodium/potassium) 7-[(E)-{2-acetamido-4-[(E)-(4-{[4-chloro-6-({2-[(4-fluoro-6-{[4-(vinylsulfonyl)phenyl]amino}-1,3,5-triazine-2-yl)amino]propyl}amino)-1,3,5-triazine-2-yl]amino}-5-sulfonato-1-naphthyl)diazenyl]-5-methoxyphenyl}diazenyl]-1,3,6-naphthalenetrisulfonate; Reactive Brown 51 |
466-490-7 |
- |
Reprodukciót károsító (57. cikk c) pontja alapján) |
Textilek kezelésére szolgáló termékekben és festékekben használják. |
A Jelöltlistán szereplő anyagok a jövőben bekerülnek majd a REACH rendelet engedélyköteles anyagokat tartalmazó, XIV. mellékletébe, amelyet követően a cégek már nem használhatják fel azokat, kivéve, ha engedélyért folyamodnak, és az Európai Bizottság engedélyezi további felhasználásukat.
A Jelöltlistára való felvétel következményei
A REACH kötelezettségeket ír elő azon vállalatok számára, amelyeknek anyagai szerepelnek a Jelöltlistán. Ilyen kötelezettség többek között, hogy ha egy árucikk 0,1 tömegszázalékos koncentráció felett tartalmaz a Jelöltlistán szereplő anyagot, a szállítójának tájékoztatnia kell vásárlóit és fogyasztóit a biztonságos felhasználásról, valamint az önmagukban vagy keverékekben lévő, Jelöltlistán szereplő anyagok uniós (és EGT-beli) beszállítóinak frissíteniük kell az átadott biztonsági adatlapot.
További információk:
Különös aggodalomra okot adó anyagok jelöltlistája
Az SVHC anyagok Jelöltlistára történő felvételéből eredő kötelezettségek összefoglalása
Engedélyköteles anyagok listája
Forrás: ECHA
CLP
Megújult az Osztályozási és címkézési jegyzék adatbázisa
A közelmúltban elérhetővé vált a megújult Osztályozási és címkézési jegyzék (C&L Inventory) az ECHA CHEM-ben, az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) vegyianyag-adatbázisában. Az ECHA CHEM még 2024. januárjában kezdte meg működését, a vállalatok által benyújtott több mint 100 000 REACH-regisztrációból származó adattal. A C&L Inventory jelenleg több mint 4400 uniós szinten harmonizált osztályozásról és hétmillió bejelentett vagy a REACH rendelet szerinti regisztráció keretében benyújtott osztályozásról (self-classification) tartalmaz információkat, összességében mintegy 350 000 anyagra vonatkozóan.
A most megújult jegyzék célja, hogy a felhasználók könnyebben kereshessenek az osztályozások között, és egyértelműbbé váljanak az osztályozási információk mögött álló források, valamint magában foglalja az 1272/2008/EK (CLP) rendelet szerinti új veszélyességi osztályokat is.
Háttér
Az ECHA olyan, uniós szintű vegyi anyag-adatbázist tart fenn, amely tartalmazza az ipar által benyújtott adatokat és az uniós szabályozási tevékenységek során keletkezett információkat is, emellett a tárolt, egyre növekvő mennyiségű információ a nyilvánosság számára is hozzáférhető.
Az ECHA CHEM a jövőben, fejlesztésének következő lépéseként, az ECHA szabályozási tevékenységeivel és a vegyi anyagokra vonatkozó jogszabályok alapján elfogadott határozatokkal kapcsolatos információkat is magában foglalja majd, tovább növelve ezáltal az átláthatóságot és megkönnyítve a hozzáférést a vegyi anyagokkal kapcsolatos információkhoz.
További információk:
ECHA CHEM támogató oldala [EN]
Forrás: ECHA
23. ATP: a CLP rendelet műszaki és tudományos fejlődéshez történő hozzáigazítása
Június 20-án az Európai Unió Hivatalos Lapjában kihirdetésre került és 2027. február 1-jétől kötelezően alkalmazandó a Bizottság (EU) 2025/1222 felhatalmazáson alapuló rendelete, módosítva a CLP rendelet VI. mellékletének 3. részét, a műszaki és tudományos fejlődéshez való hozzáigazítás céljából. Ez már a huszonharmadik a CLP ilyen jellegű módosításainak sorában, (röviden: a 23. ATP), és eredményeként a veszélyes anyagok harmonizált osztályozási és címkézési jegyzéke 22 új bejegyzéssel egészül ki, valamint módosul 10 már meglévő bejegyzés.
A rendeletnek való megfelelés a szállítói lánc minden tagját érinti, vagyis a gyártóknak, importőröknek, továbbfelhasználóknak és forgalmazóknak egyaránt gondoskodniuk kell arról, hogy érintett anyagaik és keverékeik címkézése és csomagolása legkésőbb 2027. február 1-jéig megfeleljen a kapcsolódó előírásoknak, és emellett eleget tegyenek a veszélyes termék-bejelentési kötelezettségüknek is, amennyiben ez az új harmonizált osztályozások alkalmazása miatt szükségessé válik. Megjegyzendő ugyanakkor, hogy az anyagok és a keverékek már korábban, a módosító rendelet hatálybalépésének napjától, azaz 2025. július 10-től kezdve is osztályozhatók, címkézhetők és csomagolhatók e rendeletnek megfelelően.
További információk:
A Bizottság (EU) 2025/1222 felhatalmazáson alapuló rendelete
PIC
Mikor és hogyan kell bejelenteni egy árucikk exportját a PIC rendelet alapján?
Az Európai Vegyianyag-ügynökség (ECHA) honlapján angol nyelven elérhetővé vált a „Röviden: Mikor és hogyan kell bejelenteni egy árucikk exportját a PIC rendelet szerint?” című tájékoztató.
A dokumentum útmutatást ad a vállalatok és a kijelölt hatóságok számára annak eldöntéséhez, hogy egy adott termék – amely a 649/2012/EU (PIC) rendelet I. mellékletében felsorolt vegyi anyagot tartalmaz – a PIC rendelet szempontjából árucikknek minősül-e, és szükséges-e exportja során kiviteli bejelentést tenni. Emellett abban is segítséget nyújt, hogy az ePIC rendszerben hogyan kell egy árucikk exportját bejelenteni. A közeljövőben a dokumentum egy példákat tartalmazó melléklettel is bővülni fog.
Az érintett kiviteli bejelentések adminisztratív feldolgozásának megkönnyítése érdekében javasolt, hogy az exportőrök – a dokumentumban leírtak szerint – a kiviteli bejelentés benyújtása során egy ePIC üzenetben ismertessék a termékükre vonatkozó kétlépcsős értékelést is.
A PIC rendelettel kapcsolatos esetleges kérdésekkel a magyar kijelölt hatóságokhoz fordulhat.
További információk:
Az ECHA ePIC rendszerrel foglalkozó weboldala
Kapcsolat
Cím: 1097 Budapest, Albert Flórián út 2-6.
Telefon: 06-1-476-1195
E-mail: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.
Honlap: Kémiai Biztonsági és Kompetens Hatósági Főosztály