Útmutató az átmeneti időszak és a forgalomba hozatal fogalmának értelmezéséhez a CLP rendelet előírásainak alkalmazásakor
Mivel a CLP rendeletben meghatározott egyes átmeneti időszakok és a határidők alkalmazása szempontjából az anyag vagy keverék forgalomba hozatalának időpontja az irányadó, ezért fontos tisztázni a „forgalomba hozatal” fogalmának megfelelő értelmezését a CLP rendelet vonatkozásában.
A CLP rendelet preambulum (71) bekezdése általában rendelkezik az átmeneti időszak biztosításáról a CLP rendelet vonatkozásában: azok az anyagok és keverékek, amelyek már bekerültek a szállítói láncba, mielőtt a CLP rendelet előírásait alkalmazni kell rájuk, átcímkézés és átcsomagolás nélkül továbbra is forgalomban maradhatnak egy meghatározott ideig. A CLP rendelet 2. cikk 18. pontja definiálja a forgalomba hozatalt: harmadik fél számára fizetés ellenében vagy ingyenesen történő szállítás vagy rendelkezésre bocsátás. A CLP rendelet 4. cikk (10) bekezdése értelmében pedig anyagok és keverékek forgalomba hozatalára csak akkor kerülhet sor, ha azok megfelelnek a CLP rendelet előírásainak, vagyis a forgalomba hozatalért felelős szállítók meghatározták az anyag vagy keverék veszélyességi besorolását és a veszélyes anyagokat illetve keverékeket a CLP rendelet előírásainak megfelelően címkézték és csomagolták.
Fentiekből következően, a CLP rendeletben meghatározott határidők (átmeneti időszakok) alkalmazásakor csak egy adott időpontban legyártott (előállított) és a CLP rendelet előírásainak megfelelően osztályozott, címkézett és csomagolt, továbbá a szállítói láncba már bekerült (harmadik fél számára elérhetővé tett) gyártási tételeket lehet forgalomba hozottnak tekinteni, hiszen csak ezen meglévő készleteket lehet úgy tekinteni, mint amelyek készen állnak arra, hogy azokat harmadik fél számára rendelkezésre bocsássák.
A CLP rendelet közelmúltbeli módosításait figyelembe ez az alábbiakat jelenti:
- Az (EU) 2023/707 felhatalmazáson alapuló bizottsági rendelettel bevezetett új veszélyeségi osztályokat május 1-től kell alkalmazni az első alkalommal ettől az időponttól forgalomba hozott „új” anyagokra (amelyek első alkalommal kerülnek bevezetésre az EU piacára) és a már korábban is forgalmazott anyagok ettől az időponttól forgalomba hozott „új gyártási tételeire”, míg a 2026. november 1-jei határidő azon készletek vonatkozásában alkalmazható, amelyeket 2025. április 30-ig legyártottak és a CLP rendelet előírásainak megfelelően osztályozva, címkézve és csomagolva bekerültek a szállítói láncba. A 2026. november 1-jei határidő egy végső dátum az anyagok tekintetében: ettől az időponttól kezdődően minden anyag minden gyártási tételének meg kell felelnie az új előírásoknak, így a szállítói lánc bármely tagjánál (akár a forgalmazónál is) ebben az időpontban még elérhető (még forgalomban lévő) készleteket is szükség szerint újra kell címkézni ezen dátumot követően. A keverékekre külön átmeneti időszakok vonatkoznak. Az új veszélyességi osztályokat 2026. május 1-től alkalmazandók az „új” keverékekre (amelyek első alkalommal kerülnek bevezetésre az EU piacára) és a már korábban is forgalmazott keverékek ettől az időponttól forgalomba hozott „új gyártási tételeire”, míg a 2028. május 1-jei határidő azon keverékek vonatkozásában alkalmazható, amelyeket 2026. április 30-ig legyártottak és a CLP rendelet előírásainak megfelelően osztályozva, címkézve és csomagolva bekerültek a szállítói láncba.
A határidők értelmezését segítő példákat az Európai Vegyianyag-ügynökség (továbbiakban: ECHA) oldalán találhat: https://echa.europa.eu/new-hazard-classes-2023
- Az (EU) 2024/2865 rendelet vonatkozásában is a fentieknek megfelelően kell értelmezni a forgalomba hozatalt (behelyettesítve az e rendeletben meghatározott határidőket), illetve az átmeneti időszak alkalmazására való jogosultságot is a fentebb leírtak alapján lehet meghatározni, azzal az eltéréssel, hogy az (EU) 2024/2865 rendelet nem határoz meg eltérő határidőket az anyagoka és keverékekre vonatkozóan.
- A CLP rendelet VI. mellékletét érintő módosítások (ún. ATP-k) esetében legkésőbb a vonatkozó bizottsági rendeletben meghatározott – az átmeneti időszakot lezáró – határidőktől kezdődően kötelező alkalmazni a mellékletben felsorolt anyagok esetében az ott feltüntetett harmonizált osztályozást és az annak megfelelő címkézést. Ez a határidő egy ún. végső határidőnek tekintendő: ettől az időponttól kezdődően minden forgalomban lévő anyagnak meg kell felelnie az új előírásoknak, így a szállítói lánc bármely tagjánál (akár a forgalmazónál is) ebben az időpontban még elérhető (még forgalomban lévő) készleteket is szükség szerint újra kell címkézni ezen dátumot követően; továbbá ez a határidő vonatkozik azon keverékekre is, amelyek tartalmaznak legalább egy érintett anyagot olyan koncentrációban, amely miatt a keveréket is be kell sorolni a harmonizált osztályozás által lefedett veszélyességi osztályok valamelyikébe. Ezen túlmenően a vonatkozó bizottsági rendeletben meghatározott határidőt kell figyelembe venni abban az esetben is, ha a harmonizált osztályozásból eredően (pl. a rákkeltő, csírasejt mutagén vagy reprodukciós toxicitást okozó (CMR) 1A vagy 1B. kategóriák esetén) valamilyen felhasználási vagy forgalmazási korlátozás alkalmazandó az adott anyag vonatkozásában pl. a REACH rendelet XVII. melléklete 28-30-as bejegyzései által (ún. CMR anyagok lakossági forgalmazásának korlátozása) vagy bekerül pl. a kozmetikai termékekről szóló 1223/2009/EK rendelet II. mellékletébe.