nnk emblema logo

nnk cim telefon

Gyenge sugárzás esetén (UV index 0-2,9)

A gyenge sugárzás nem jelent veszélyt az átlagember számára, kivéve a csecsemőket és a nagyon érzékeny bőrűeket.
Napozás: 60 percnél lehetőleg kevesebbet napozzunk, érzékenyebb bőrűek és kisgyermekek ennél kevesebbet. 11 óra előtt, és 15 óra után ennek kétszerese is megengedhető.
Ajánlások: Viseljünk napszemüveget a verőfényes napokon. Télen a friss hó megkettőzi az UV sugárzás erősségét. Ha könnyen leégünk, minél nagyobb bőrfelületet takarjunk le a napon és használjunk napvédő krémet.

Mérsékelt sugárzás esetén (UV index 3-4,9)

A mérsékelt sugárzás alacsony veszélyességi szintet jelent az átlagember számára, de veszélyes lehet az érzékeny bőrűeknek és a kisgyerekeknek.
Napozás: 30-45 perc javasolt, érzékenyebb bőrűeknek és kisgyermekeknek ennél is kevesebb. 11 óra előtt és 15 óra után ennek kétszeresét is tölthetjük a napon.
Ajánlások: A szabadban igyekezzünk a lehető legtöbb bőrfelületet lefedni. Hordjunk UV-szűrős napszemüveget és használjunk napvédő krémet.

Erős sugárzás esetén (UV index 5-6,9)

Az 5-6,9-es UV index a védtelen bőrfelület számára nagyobb kockázatot jelent, az érzékeny bőrűek 20-30 perc alatt leéghetnek.
Napozás: Körülbelül 20 perc, érzékenyebb bőrűeknek és kisgyermekeknek ennél is kevesebb. 11 óra előtt, és 15 óra után ennek kétszerese is lehet. 
Ajánlások: Lehetőleg minél kevesebbet tartózkodjunk napon 11 és 15 óra között. A fedetlen testrészeinket védjük legalább 15-ös faktorszámú fényvédő krémmel. Hordjunk széles karimájú kalapot és a szemünket is védjük napszemüveggel. 

Nagyon erős sugárzás (UV index 7,0-7.9)

A nagyon erős sugárzás a védtelen bőrfelület számára magas kockázatot jelent. A leégési idő ilyenkor 15-20 perc. 
Napozás: 11 óra előtt és 15 óra után maximum 20 percet legyünk napon.
Ajánlások: Lehetőleg árnyékos vagy fedett helyen legyünk 11 és 15 óra között.
Mindenképp viseljünk széles karimájú kalapot, napszemüveget – akár a napernyőt is vihetünk magunkkal -, a fedetlen testrészeket pedig mindenképp kenjük be minimum 15 faktoros napvédő krémmel, amit kétóránként kenjünk fel újra  a bőrünkre. 

Extrém sugárzás (UV index 8,0 felett)

Napozás: 11 és 15 óra között egyáltalán ne napozzunk, a bőr ilyenkor 10 perc alatt leég. 
Ajánlások: 11 és 15 óra között lehetőleg egyáltalán ne menjünk napra, keressük az árnyékot, öltözzünk fel, viseljük a széles karimájú kalapot és napszemüveget és használjuk a legalább 15-ös faktorú napvédő krémet, amit ujjnyi vastagon kenjünk a bőrre kétóránként.

 

A hó és a víz növeli a kockázatot?
Igen, a hó és a vízfelület visszaveri a napsugarakat, ezért síelés és fürdőzés közben is indokolt a napszemüveg és a legalább 15-ös faktorú napvédő krém. A visszaverődő sugárzás olyan bőrfelületekre is hat, amelyekre általában nem figyelünk annyira, ezért fontos, hogy bekenjük például az áll és az orr alatti területeket is.

Hogy használjam a fényvédő krémet?
Fokozza a bőrrák kockázatát, ha helytelenül használjuk a krémeket, ezért jelentős mennyiséget kell felkenni a bőrre négyzetcentiméterenként. Csökkenti a védelmet az is, ha a krémet napközben letöröljük, leizzadjuk, vagy fürdés után nem kenjük be magukat újra. Mivel a fényvédőt rosszul használókban is kialakul egyfajta téves biztonságérzet, többet vannak kint a napon, kevésbé védekeznek mással (ruhával, kalappal, stb.), mint akik már eleve kerülik a túlzott napozást, így náluk nagyobb a leégés és a bőrrák kialakulásának kockázata.

Hogyan lehetek a legnagyobb biztonságban?
A lehető legjobb védelmet nem a krémekkel érhetjük el, hanem a napfény kerülésével, a ruházattal, kalappal, csak ezután jönnek a fényvédők. A megoldás tehát az, ha ésszerűen kerüljük a napot, ismerjük bőrtípusunkat és ennek megfelelően napozunk. Fontos, hogy ne csak a strandon védjük magunkat, hanem minden esetben, amikor a szabadban vagyunk.

Mindent tudok a napozásról? Tévhitek és a valóság

Hamis

Igaz

A napbarnított bőr egészséges.

A barnulás bőrünk védekezo reakciója. Ezzel ̋ az UV sugárzás további káros hatásaitól kíván megvédeni.

A lebarnult bőr véd a napsugárzás ellen.

A lebarnult bőr a fehér borű  ek számára cs̋ ak 4es faktorú krémnek megfelelo ̋ védelmet nyújt.

Felhős napon nem lehet leégni.

A fátyolos égbolt inkább növeli az UV sugárzás erősségét. A napsugárzás 80 százaléka át tud hatolni a vékony felhőrétegen. 

Vízben nem lehet leégni.

A víz csak minimális védelmet jelent a napsugárzás ellen, és a vízfelületről való fényvisszaverodés növeli a̋    leégés veszélyét.

A téli UV sugárzás nem veszélyes.

  

Télen általában kisebb az UV sugárzás mértéke, de a hó majdnem teljesen visszaveri a napsugárzást, ami megkettőzi a sugárzás erősségét, ami különösen a magas hegyekben.

A napvédő krémek megvédenek, így jóval hosszabb ideig napozhatok.

A napvédő krémeket nem azért kell használjuk, hogy több idot tölthessünk a napon, hanem, ̋ hogy védjük magunkat arra az idore, amikor ̋ muszáj a napon lennünk. A védo hatás attól ̋ függ, hogy helyesen használjuk- e a krémet.

   

Ha rendszeresen megszakítjuk a napozást, nem égünk le.

Az UV sugárzás hatása összeadódik a nap folyamán.

Ha nem érezzük a nap forró sugarait, nem égünk le.

A leégést a nap olyan sugárzása okozza, amit nem lehet érezni. A melegérzetet a napsütés látható és infravörös sugarai keltik, nem a leégés szempontjából veszélyes UV sugarak.

SSL ClassC

Minden jog fenntartva © 2019, Nemzeti Népegészségügyi Központ

Adatkezelési tájékoztató

Akadálymentességi nyilatkozat